Steeds meer onderwijsinstellingen onderschrijven de kracht van de coachende rol van docenten. Dit betekent dat er meer gekozen wordt voor leerlinggestuurd onderwijs. Enerzijds vraagt dit om een goede balans tussen leerling -en docentsturing; het is van belang dat leerlingen voldoende eigen verantwoordelijkheid krijgen in het leerproces. Anderzijds hebben zij voldoende ondersteuning van docenten nodig om de benodigde leerstrategieën onder de knie te krijgen. De Portfolio App is ontwikkelt voor leerling én docent; een digitaal gepersonaliseerde omgeving die alle leerlinggestuurde processen optimaal ondersteunt. De docent als coach zorgt dat het leerproces van elke leerling zo optimaal mogelijk verloopt.
Binnen de docentomgeving in Portfolio App voor het Voortgezet Onderwijs worden alle leeropbrengsten inzichtelijk in beeld gebracht. Als docent maak jij de keuzes in onderwijsinterventies die op dat moment nodig zijn voor de klas of per leerling. Je krijgt een persoonlijk dashboard waarmee je een praktische tool in handen hebt om vanuit een coachende rol het leerproces van elke leerling zo optimaal mogelijk te begeleiden.
Kennis is binnen het vak geschiedenis heel belangrijk en daar hoort ook het stuk cognitieve vaardigheden van de leerling bij. Cognitieve vaardigheden zijn veelal wat lastiger om inzichtelijk maken. Want hoe neemt de leerling kennis op en hoe verwerkt hij deze? Hoe maak je het voor leerlingen begrijpelijk zodat zij echt weten waar ze aan werken én waarom? Maar nog belangrijker: hoe geef je leerlingen meer eigenaarschap in het leerproces? Je wilt denkvaardigheden, (werk)geheugen, leersnelheid en bijvoorbeeld gedrag tijdens een taak zichtbaar maken. Daarom kozen wij voor een digitale omgeving die zowel inzicht als structuur biedt. Een omgeving die zowel voor onze leerlingen als docenten prettig is om in te werken.
Dirkjan van den Berg – Corderius College Amersfoort (VO)
Portfolio App voor docenten: ontdek de docentomgeving
- Persoonlijk en praktisch dashboard voor elke docent
- Onbeperkte mogelijkheden in onderwijsinterventies (op aanvraag) @Jeffry Roest is dit zo? Welke mogelijkheden zijn er en is praktisch alles te ‘maken’?
- Op elk moment en op elk device beschikbaar
- Inzage in voortgang per activiteit, klas of leerling
- Koppelen van vaardigheden aan activiteiten en rubrics
- Resultaten exporteren en diverse statistische weergaven mogelijk
Laat ambities en talent tot bloei komen
Waarom de docent als coach? En wat maakt de Portfolio App zo geschikt voor jou als docent om de leeropbrengsten in kaart te brengen? Gepersonaliseerd leren heeft voor de aankomende jaren een belangrijke plek op de landelijke onderwijskalender gekregen. Dit onderwijsmodel, wat zijn oorsprong vindt in Zweden, krijgt dan ook in Nederland steeds meer belangstelling. Het onderwijs dat gegeven wordt denkt vanuit de kracht van ieder individu, met de docent daarin als coach en begeleider. Want om ambities en talent tot bloei te laten komen heb je als leerling mensen naast je nodig die je écht zien en horen. Docenten die je daarin persoonlijke aandacht geven in school, aandacht besteden aan wie je bent als mens en aan wat je ontwikkelt in school.
Het leerdoel is van de leerling
Leerlingen kunnen binnen de omgeving van de Portfolio App hun eigen leerdoelen vaststellen, of een deel daarvan. Die keuze kun jij als coachende docent samen maken met de leerling of vooraf bepalen. De digitale omgeving is dusdanig flexibel dat elke leerlijn of opdrachten op elke manier kunnen worden vormgegeven die bij jouw onderwijsinstelling of onderwijsvisie past. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld op verschillende niveaus aan opdrachten werken, zo kunnen leerlingen in één klas aan verschillende vakken en opdrachten werken in dezelfde omgeving. Als docent besteed je tijd aan het geven van instructie maar de app biedt jouw veel meer mogelijkheden om de regie bij de leerling te krijgen en te houden. Je kunt de leerling op verschillende niveaus coachen. Zo help je leerlingen bij het ontwikkelen van cognitieve, sociale en persoonlijke (leer)vaardigheden, gericht op het bereiken van de (leer)doelen die de leerling zichzelf gesteld heeft.