Kom naar het Sportfolio App Congres op 13 juni in Amersfoort!
Meer informatie
Blog
Telefoon vrij werken met de Sportfolio App!

Telefoon vrij werken met de Sportfolio App!

Icoon van een telefoon met een streep erdoor op een blauwe achtergrond

De leerling vergeet eerder zijn gymspullen dan zijn smartphone en vanuit de gedachte dat de leerling snel en handig is in de omgang met de eigen telefoon, leek het in 2018 dan ook een logische keuze om te kiezen voor het ontwikkelen van een applicatie op de telefoon van de leerling. Dit zou als digitaal ontwikkelportfolio dé oplossing zijn voor het beoordelings probleem dat werd ervaren door docenten LO in het voortgezet onderwijs.

Huidige situatie

Met het recente advies van de overheid om telefoons uit het klaslokaal te weren, behalve wanneer ze worden ingezet als didactisch hulpmiddel zoals de Sportfolio App😉, is de discussie verder opgelaaid. Veel scholen hebben besloten dit beleid uit te breiden naar 'Thuis of in de kluis'.

Dit heeft ook invloed op het gebruik van de Sportfolio App. In de praktijk zien en horen wij dat veel docenten LO die de Sportfolio App gebruiken, de telefoon op een mooie en betekenisvolle wijze inzetten in de les, als didactisch hulpmiddel, met een strakke organisatie waardoor er geen tot minimale beweegtijd verloren gaat. Echter, sommige vakgroepen zien het gebruik van telefoons in de les nog steeds als een van de grootste uitdagingen bij het gebruik van de Sportfolio App.

De oplossing

Om deze redenen introduceren wij een mooie passende oplossing; de Classroom module. Hierdoor kan de docent LO de Sportfolio App ook zonder de telefoon van de leerling effectief gebruiken. 

Deze nieuwe functionaliteit stelt leerlingen in staat om tijdens de les vanuit één of meerdere tablets leeropbrengsten zichtbaar te maken (video maken, rubric invullen, korte vragen beantwoorden etc.). Leerlingen kunnen op de tablets alleen de taken uitvoeren die jij als docent instelt, waarna deze automatisch worden geüpload naar de docentenomgeving en de Sportfolio App van de leerling.

Combinatie van tablet en applicatie

Deze nieuwe functionaliteit biedt een oplossing om de Sportfolio App te gebruiken zonder de telefoon in de les, wat inspeelt op de huidige discussies en de behoeften van gebruikers. Met de Classroom module ontstaat er een mooie combinatie tussen centraal gebruik van de tablets en de persoonlijke applicatie voor de leerling. Dit vereenvoudigt het gebruik van de Sportfolio App in de les verder, met voordelen zoals:

  • Minder tijd voor docenten bij het organiseren van hun lessen.
  • Geen noodzaak meer voor docenten om leerlingen te motiveren (of te instrueren) om hun telefoon weg te leggen.
  • Geen verantwoordelijkheid meer bij de docent voor het in bewaring nemen van de telefoons.
  • Geen inlogprocedure tijdens de les, wat resulteert in meer feitelijke beweegtijd.
  • Minder afleiding voor leerlingen door telefoons.
  • Geen vereiste voor leerlingen om hun telefoon mee te nemen naar de les.


Bekijk hier een preview over de werking van de Classroom module:

De meerwaarde van de Sportfolio App als persoonlijke applicatie op de telefoon van de leerling is dat deze de ontwikkeling van de leerling mooi inzichtelijk maakt, zowel voor henzelf als voor anderen (ouders, vrienden, familie). Bovendien kunnen leerlingen via de app ook opdrachten buiten de les voltooien, bijvoorbeeld als ze een les hebben gemist of vanwege een blessure.

De toekomst, meer bewegen buiten de les!

We zijn trots op deze ontwikkelingen van de Sportfolio App en de waarde die het toevoegt aan een betere manier van beoordelen. Maar we zijn nog niet klaar; we hebben grote ambities om hier verder in door te groeien en nog meer waarde te creëren voor beter bewegingsonderwijs💪.

Naast het verbeteren van de beoordelingen binnen LO, zal de Sportfolio App in de toekomst ook een essentiële rol spelen bij het stimuleren van meer beweging buiten de lessen. Met de persoonlijke applicatie op de telefoon van de leerling kunnen we de drempel naar meer bewegen verlagen. We willen hierbij een centrale rol spelen en de telefoon juist gebruiken als middel. Zo zijn er mogelijkheden om via gamification-elementen meer leerlingen te motiveren om buiten de lessen te bewegen. Denk aan het deelnemen aan beweeg uitdagingen buiten de school, zoals een stappenteller competitie, het organiseren van schoolrecords, het vinden van beweegaanbod in de buurt en het verdienen van punten wanneer leerlingen hun beweegactiviteiten uploaden in de Sportfolio App.

Dit zijn slechts nog maar enkele kansen voor de toekomst die we met de Sportfolio App kunnen gaan realiseren. Wil je hier meer over weten? Vul het contactformulier in of kom naar het Sportfolio App-congres op donderdag 13 juni in Amersfoort.

Deel deze post

Gerelateerde artikelen